Kamus Peribadi: Ciri-ciri istimewa MobileJawi iOS 

Pengemaskinian versi iOS MobileJawi menambahkan ciri yang baharu: kamus peribadi anda sendiri!

Versi 1.0.6 yang dikeluarkan pada hari ini turut memperbetulkan isu berkaitan peranti iPhone 14 Pro dan Pro Max.

MobileJawi menjadi aplikasi kegemaran untuk input teks Jawi kepada beribu-ribu pengguna telefon pintar dan tablet iOS dan Android. Ia telah memberi pengguna cara paling mudah untuk mengarang teks dalam Jawi, sama ada untuk penghantaran mesej, pertukaran media sosial, catatan blog atau menaip dokumen panjang.

App ini berpotensi menukar teks yang ditaip dalam Rumi dengan papan kekunci biasa kepada Jawi dengan cepat. Ia juga menyediakan cadangan, pembetulan automatik dan ramalan perkataan selanjutnya. Kesemua data ini ditunjukkan dalam kedua-dua teks Rumi dan Jawi.

MobileJawi juga mengembangkan singkatan perkataan. Sebagai contoh, ‘jln’ akan dinyatakan sebagai ‘jalan’ dalam kedua-dua rumi dan Jawi, ‘kpd’ akan ditunjukkan sebagai ‘kepada’ dalam kedua-dua skrip; pun ‘xpa’ akan dipaparkan sebagai ‘tak apa’.

Teras teknologi ini ialah senarai perkataan bahasa Melayu. Lebih daripada 35 ribu perkataan disertakan dalam aplikasi ini. Ini merangkumi hampir kesemua perkataan yang biasa kita gunakan semasa menulis bahasa Melayu.

Walau bagaimanapun, kecenderungan adalah pada perkataan dan istilah baharu dalam kehidupan seharian kita, terutamanya nama orang. Ada yang mungkin dipinjam dari bahasa asing. MobileJawi mungkin tidak dilatih untuk mentransliterasi kesemua perkataan baharu dan asing ini daripada Rumi kepada Jawi.

Kini, kami telah menambah keupayaan untuk anda menyertakan perkataan anda sendiri ke dalam senarai dan membenarkan MobileJawi menggunakannya dalam cadangan. Anda boleh menambah versi perkataan Rumi dan Jawi anda sendiri pada senarai dengan mudah.

Kamus pengguna disimpan dalam peranti dan ia tidak akan dikongsi melalui internet. Ia adalah senarai perkataan peribadi anda. Anda boleh memilih untuk menggunakan pintasan untuk perkataan panjang yang kerap digunakan. Imej di bawah menunjukkan contoh perkataan panjang, ‘menghijaukan’, menggunakan pintasan ‘mhj’.

Emoji dan aksara asing

Perkataan Rumi hanya boleh mengandungi abjad Aa-Zz, manakala perkataan Jawi dalam senarai sendiri boleh mengandungi aksara lain. Contohnya, anda boleh menambah Emoji pada perkataan jika anda suka ia muncul pada setiap kali anda menggunakan perkataan itu.

Apa yang lebih menarik ialah, anda juga boleh menambah perkataan daripada bahasa lain, seperti bahasa Arab, Cina atau Tamil, jika anda ingin menghantar salam atau ‘terima kasih’ kepada mereka dalam bahasa mereka. Imej di bawah menunjukkan ‘terima kasih’ dalam ketiga-tiga bahasa: shukran, xiexie dan nandri.

Kesemua ciri di atas kini ditambah pada versi iOS MobileJawi. Kami sedang berusaha keras untuk melengkapkan versi Android dengan ciri-ciri yang sama. Harap kami dapat melancarkannya tidak lama lagi.

Kami berharap ciri-ciri ini akan menjadikan penggunaan MobileJawi lebih menyeronokkan. Kami teruja untuk mendengar maklum balas daripada anda.

Artikel berkaitan:
1. Menaip huruf Jawi tunggal

MobileJawi di AppStore