Menaip huruf Jawi tunggal

Kami telah menerima beberapa e-mel daripada pengguna MobileJawi yang meminta bantuan untuk menaip huruf Jawi tunggal dari papan kekunci.

MobileJawi mempunyai dua susun atur papan kekunci untuk menaip dalam Jawi. Kedua-dua papan kekunci ini memberikan cadangan, pembetulan automatik dan ramalan kata seterusnya.

Papan kekunci Rumi➙Jawi, yang merupakan papan kekunci yang lebih popular, boleh mengubah teks secara automatik yang diketik dalam Rumi menjadi Jawi. Ia melakukan ini semasa anda menaip, tanpa perlu memotong dan menampal.

Dalam versi iOS, panduan pengguna untuk papan kekunci Rumi➙Jawi dan Jawi disertakan dalam aplikasi. Kami juga akan menerbitkan panduan-panduan itu di blog ini dalam beberapa hari akan datang, untuk keselesaan pengguna lain, dan bagi mereka yang suka membaca panduan dalam Bahasa Melayu

Buat masa ini, inilah petua ringkas:

Sekiranya anda ingin mengetik huruf Jawi tunggal yang tidak ditunjukkan pada papan kekunci, sentuh dan tahan kekunci dengan huruf berbunyi serupa selama kira-kira 2 saat.

Anda akan melihat papan kekunci pop timbul dengan huruf yang serupa. Anda kemudian boleh memilih huruf yang ingin anda sertakan dalam teks.

Gambar di bawah menunjukkan papan kekunci pop yang timbul pada papan kekunci Rumi➙Jawi dan papan kekunci Jawi. Yang pertama adalah tekan lama pada kekunci ‘H’. Anda boleh menggunakan ini untuk memasukkan hamzah yang berdiri sendiri.

Menaip huruf Jawi tunggal dari papan kekunci Rumi➙Jawi
Menaip huruf Jawi tunggal dari papan kekunci Rumi➙Jawi

Yang kedua menunjukkan senarai ligatur lam-alif yang boleh anda pilih dengan menekan lama kekunci ‘L’.

Menaip huruf Jawi tunggal dari papan kekunci huruf Jawi
Menaip huruf Jawi tunggal dari papan kekunci huruf Jawi

Versi MobileJawi untuk Android juga menyertakan papan kekunci yang sangat baik untuk menaip Bahasa Melayu dalam Rumi dengan ramalan, cadangan dan pembetulan automatik.

Ramai pengguna telah memberi kami maklum balas dengan menyatakan bahawa mereka lebih suka akan papan kekunci ini daripada yang standard pada peranti untuk menaip dalam bahasa Melayu.

Artikel berkaitan:

  1. Imbuhan Awalan
  2. A quick demo of the Rumi➙Jawi keyboard